torsdag 10. oktober 2013

1. studieoppgave


Taburetten (krakken)
Da vi startet med denne oppgaven hadde jeg aldri trodd at vi skulle klare å lage å flotte krakker. Jeg klarte ikke å se for meg hvordan vi skulle arbeide eller hvordan produktet kom til å se ut til slutt. Det å kunne se på eksempler som lærerne selv hadde laget var til stor hjelp.
Vi startet med å gå ut i skogen og hugge ned noen trær. Dette var hardt fysisk arbeid med mange tilskuere. Vi lærte også de riktige metodene man trenger for å felle et tre. Sammen sagde vi ned noen trær før vi sagde trærne i mindre stykker. Vi gikk sammen to og to når vi skulle dele treet i 8 like store stykker. Det var hardt arbeid og det tok mye mer tid enn jeg hadde forventet. Etter at treet var blitt delt i biter fikk vi bruke noen høvlebenker til å lage den i rett størrelse. Til tross for at det kun var 4 benker på så mange personer gikk det hele overaskende greit. Det ble lange skoledager da det var lettere å få ting gjort når klasserommet ikke var fylt av medstudenter. Hele prosessen med å lage taburetten var veldig sosial. Vi snakket hele tiden med hverandre og fikk tips, triks og komplimenter. Det var hyggelig å være flere om å ikke ha erfaringer på dette området.
Det at vi fikk lov til å være med på å lage repet (tauet) har også vært svært lærerikt. Jeg ante ikke at det kunne ta så lang tid å lage rep. Jeg føler vi har lært mye og det var artig å se maskinen man brukte til å lage rep med. Den var hjemmelaget, men vledig flott! Jeg tror også det at vi har tatt del av alle prosesser i dette produktet har vært veldig interessant.
Det å være med på hele prosessen ved å lage et produkt var veldig spennende. Selv om man har fått råd og hjelp underveis er det hovedsaklig jeg som har laget dette produktet og det gir en stor følelse av mestring. Dette er en følelse som ville være super å gi videre til elever.
Jeg er overrasket over hvor stor forskjell det er på de forskjellige taburettene. Noen er store, noen er små. Noen har også gått inn 100% for at den skal se naturlig ut, mens andre har gjort sitt ytterste for at den skal se ut som om den er «masseprodusert». Jeg synes resultatet er noen flotte taburetter!

Det første som faller meg inn med tanke på å overføre disse erfaringene til barneskolen er følelsen av å være med på alle ledene i en produksjon. Selv om vi ikke har designet dem selv, funnet ut arbeidsmetoder, etc. er ingen av taburettene like og vi har laget alt selv. Det for elevene å være med på prosessen fra et tre i skogen til en ferdig krakk tror jeg er veldig spennende, det synes jeg ihvertfall selv. Det er jo ingen sikkerhet at man har muligheten til å gå ut i skogen bak skolen å hugge ned trær, men å gå fra a til å er veldig interessant. Kanskje kan man heller se en film om hvordan trær blir felt og laget om til planker, e.l. Det er ikke å anbefaler å lage tau med elevene, sa dette var både vanskelig og tidkrevende, men å la elevene flette et sete selv er vrient nok i seg selv.

Sweater sweets
Da vi startet prosessen med å planlegge våre sweater sweets kom vi først opp med ideen til filmen, og laget dyrene ut i fra den. Vi ble alle enige om at vi ville lage dyr som hadde to ansikt, et hvor det smilte og et hvor det var surt. Da ikke alle ville lage det, ble vi enig om at man da måtte lage et ansikt som var verken glad eller surt. Siden jeg lagde en ugle med neb, hadde mitt dyr bare et ansikt og siden det er vanskelig å lage en ugle som smiler ble den laget med et «likegyldig» uttrykk.
Prosessen med å lage dyrene tok ikke så lang tid. Vi tegnet noen forslag og da vi hadde bestemt oss for hvilke figurer vi ville lage fant vi frem brukt stoff og klippet ut figurene. Syingen var heller ikke så vanskelig, til tross for at symaskinen min «spiste» litt av uglen min. Vi fylte dem opp med «bamsebomull» og sydde på øyne, etc. Da ikke alle var ferdig på samme tid startet noen av oss med å lage en plan for filmen vår. Vi skulle filme/ta bilder i neste time og alle fikk en tidsfrist hvor de måtte være ferdig.

Dette er absolutt en oppgave som kunne blitt brukt i skolen. Den involverer både kunst & håndverk, samt IT/media. Det kan nok være lurt å starte med en enkel syoppgave i starten, som f.eks. oppgaven vi fikk om å lage en ertepose, og deretter gå videre til et større prosjekt. Det å la elevene få stor valgfrihet når det kommer til det å tegne sine egne dyr er veldig viktig, og det var også noe vi diskuterte innad i gruppen vår. Å la elevene lage en film/tegneserie, e.l. av dyrene deres er en god idé med tanke på å få til et flerfaglig samarbeid. Man kan også på denne måten få mer tid til prosjektet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar